Translate

Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025

Πολυτεχνείο-Γαΐτης

¨Η δολοφονία της Ελευθερίας¨


 Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου και αφού πρώτα γνώρισαν  τα παιδιά τα γεγονότα και τις έννοιες της Δικτατορίας και της Δημοκρατίας, επεξεργαστήκαμε και έναν πίνακα του Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Γαίτη. .

Αρχικά τα παιδιά παρατήρησαν τον πίνακα και περιέγραψαν τι βλέπουν, χωρίς να τους δοθεί ο τίτλος του έργου. Επεξεργαστήκαμε τον πίνακα στην ολομέλεια της τάξης και τα παιδιά απάντησαν σε ερωτήσεις που τους βοήθησαν να παρατηρήσουν σε βάθος τον πίνακα και το μήνυμα που θέλει να περάσει ο καλλιτέχνης. 

  • Τι βλέπετε στην εικόνα;
  • Ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι; Τι φοράνε;

  • Τι κρατάνε στα χέρια τους;

  • Τι κάνει το πουλί;

  • Τι νομίζετε ότι συμβαίνει εδώ;

  • Πώς νιώθουν αυτοί οι άνθρωποι; Πώς νιώθει το πουλί;

  • Τι μπορεί να σημαίνει αυτή η εικόνα;

  • Γιατί νομίζετε ότι κάποιος ζωγράφισε αυτήν την εικόνα;

  • Τι θα θέλατε να συμβεί μετά;

  • Τι θα μπορούσαν να κάνουν οι άνθρωποι αντί να κρατούν όπλα; 

Μέσα από τις απαντήσεις των παιδιών και τη συζήτηση, η ολομέλεια των  παιδιών κατέληξε 
ότι τους θυμίζει την ιστορία του Πολυτεχνείου, ότι  το άσπρο πουλί είναι το περιστέρι της ειρήνης και ότι κάποιοι θέλουν να το σκοτώσουν και να μην υπάρχει ειρήνη και ελευθερία. 
Κατόπιν, δόθηκε στα παιδιά ο τίτλος του έργου και ο ζωγράφος και τα παιδιά κατάλαβαν ότι είχαν αποκωδικοποιήσει το μήνυμα που θέλει να στείλει ο συγκεκριμένος πίνακας μέσα από την παρατήρηση και την ανάλυση του πίνακα.
Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε η ρουτίνας σκέψης ¨Χρώμα-Σύμβολο- Εικόνα¨ με στόχο να επεξεργαστούν το νόημα ή συναίσθημα που προκαλεί η εικόνα και να το εκφράσουν δημιουργικά.

Για το χρώμα τα παιδιά απάντησαν στις ερωτήσεις:
  • Ποιο χρώμα σου έρχεται στο μυαλό όταν βλέπεις αυτή την εικόνα;

  • Τι σου θυμίζει αυτό το χρώμα; Πώς σε κάνει να νιώθεις;

Για το σύμβολο τα παιδιά απάντησαν στις ερωτήσεις:
  • Αν αυτή η εικόνα ήταν ένα σύμβολο, ποιο θα ήταν;

  • Τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό το σύμβολο;

Για την εικόνα τα παιδιά απάντησαν στις ερωτήσεις:
  • Αν έφτιαχνες μια δική σου εικόνα για να δείξεις αυτό που σκέφτεσαι, τι θα ζωγράφιζες;

  • Πώς θα έμοιαζε μια εικόνα που θα έφτιαχνες ; 

Επειδή η δραστηριότητα έγινε στην ολομέλεια κι όχι ατομικά οι απόψεις που επικράτησαν ήταν δύο καθώς κάποια παιδιά εστίασαν στην έννοια της ειρήνης/ελευθερίας και κάποια άλλα στην έννοια του πολέμου/Δικτατορίας. Οπότε αποφασίστηκε να δημιουργηθούν πίνακες και με τις  δυο έννοιες.




 


Κατόπιν, είχαμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε και άλλους πίνακες του Γαίτη και να γνωρίσουμε καλύτερα τον τρόπο που ζωγραφίζει τα χρώματα και σχήματα που χρησιμοποιεί στα ανθρωπάκια που ζωγραφίζει. Εντοπίσαμε πολλές ομοιότητες με τα πρόσωπα και τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και σκεφτήκαμε τα μηνύματα που θέλει να περάσει ο καλλιτέχνης.










Περισσότερη εντύπωση μας έκαναν τα χρωματιστά ανθρωπάκια που διάβαζαν εφημερίδα. Τα παιδία θεώρησαν ότι οι άνθρωποι αυτοί διαβάζουν τα νέα για το Πολυτεχνείο και νιώθουν ότι κι αυτοί θέλουν να συμμετέχουν στον αγώνα για την ελευθερία και τη Δημοκρατία. Τα ασπρόμαυρα ανθρωπάκια πήραν χρώμα πλέον και είναι χαρούμενα γιατί οι φοιτητές αγωνίζονται ενάντια στη Χούντα. Δημιουργήσαμε κι εμείς λοιπόν τα δικά μας χρωματιστά ανθρωπάκια που διαβάζουν τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων του Νοέμβρη του 1973.
















«Οι άνθρωποι, τα Ανθρωπάκια που λέω, το κατεστημένο, έφτασε σ’ ένα σημείο όπου δεν παίρνει άλλο να πάει πιο μακριά […] γίνανε ένα νούμερο και τίποτα παραπάνω. Εδώ εγώ κάνω μια μαρτυρία και σας λέω: φροντίστε να σωθείτε, να σωθούμε. Δεν μπορούσα να κάνω τίποτε άλλο εγώ εκτός απ’ αυτήν τη μαρτυρία».                                                     

«Μονόγραμμα» ΕΡΤ 2, Γιάννης Γαΐτης, Νοέμβριος 1984



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου